Luin Indrees Patelin artikkelin Creative writing in 2015: here’s what you Need to know eli Luova kirjoittaminen vuonna 2015 - mitä sinun tarvitsee tietää aiheesta (http://www.writerstreasure.com/creative-writing-2015/). Innostuin tekstistä ja päätin kirjoittaa Patelin artikkelin pohjalta oman postauksen.

Luova kirjoittaminen muuttuu koko ajan, koska sen ehdot muuttuvat. Esimerkiksi kustannusmaailma muuttuu, uusia välineitä – kuten kännykkä ja lukulaite – keksitään ja ihmisten odotukset muuttuvat. 

Lukulaitteille suunniteltu e-kirja on aivan erilainen tuote kuin perinteinen kirja. Siksi se pitää kirjoittaa erilailla, sitä markkinoidaan uudella tavalla ja sen ulkonäkökin poikkeaa perinteisestä. Sama pätee kännykkäkirjoihin. Jo ruudun koko asettaa tekstin asettelulle omat vaatimuksensa. Kännykkää myös käytetään erilailla kuin perinteistä kirjaa. Sitä ehkä luetaan pienissä pätkissä matkalla jonnekin. Tämä ei voi olla vaikuttamatta kirjoitustyyliin.

Entä sitten ihmisten odotukset?  Ennen vanhaan äärimmäisen kuvaileva tyyli oli suosittua. Nykyajan lukija taas ei ole tottunut tällaiseen. Esimerkiksi tv-sarjat ja elokuvat ovat nopeampitempoisempia kuin vielä kymmenen vuotta sitten. Kun itse katsoin Siskaa ja vertasin sitä Mentalistiin, huomasin eron tahtomattanikin.  Siska ei enää tuntunut yhtä hyvältä sarjalta kuin ennen.

Sama pätee romaaneihin. Kuvaus hidastaa kertomuksen vauhtia. Jos sitä on paljon, lukija kokee kirjan hidastempoiseksi. Liian kuvailevan kirjan lukeminen tuntuu suossa tarpomiselta, ja on riski, että lukija jättää urakan kesken.

Toki noita erittäin kuvailevia klassikoita luetaan edelleen innolla. Usein vain kuvaukset hypätään yli ja edetään toimintapainotteisempiin jaksoihin. Lukija tekee tämän mielellään, koska klassikon maine kertoo, että lisää mielenkiintoista luettavaa on odotettavissa. Tuntemattomammalla kirjalla tätä etua ei ole.

 Lisäksi uusia juonia on nykyään vähemmän kuin ennen. Nykyään juoni, jossa orpotyttö paljastuu rikkaan suvun lapseksi, on kulunut kliseiseksi käytön myötä. Kerran sekin oli jotain tuoretta, mutta ei enää. Keksitte varmasti monta muuta viehätyksensä menettänyttä juonta. Jonkin uuden keksiminen taas on paljon vaikeampaa.

Myös globalisaatio vaikuttaa luovaan kirjoittamiseen. Yhä useammat kirjailijaksi haluavat pääsevät samoille markkinoille. Silkka tarjonnan määrä tekee erottautumisen todella hankalaksi. Indrees Patel huomauttaakin, että edes todella hyvät kirjoittajat eivät välttämättä saa ansaitsemaansa huomiota. He yksinkertaisesti hukkuvat massaan.

Ei kuitenkaan ole syytä epätoivoon. Patelilla on meille hyviä uutisia. Kirjoittajien suuri määrä tarkoittaa, että joukossa on myös monta taitamatonta. Näin jo kohtuullinen panostus perusasioihin takaa etulyöntiaseman.

Erottautumisessa auttaa myös se, että suuntaa tekstinsä nykylukijalle. Ei siis kannata kirjoittaa liian kuvailevaa tekstiä, kuten jo alussa varoittelin. Dialogin ja kerronnan tasapaino on oltava oikea, kuvailevia verbejä ja adverbejä kannattaa suosia ja kielikuvia on hyvä käyttää. Myös teoksen pituus on tärkeä. Nykyään romaanit ovat pitkiä, vähintään yli kolmesataa sivua, kun taas välillä suosittiin lyhyitä jopa alle kahden sadan sivun teoksia. Kirjallisuuden laji vaikuttaa tähän. Lastenkirjat ja osa nuortenkirjoista ovat luonnollisesti lyhyempiä kuin aikuisille suunnatut .

Aiemmin puhuin e-kirjoista ja kännyköistä. Näitä ja muita uusia foorumeita kannattaa hyödyntää. Jos kaikki muut siirtyvät esimerkiksi What padin lukupalveluun markkinoimaan teoksiaan, putoaa kelkasta, jos jättäytyy ulkopuolelle. Kannattaa kuitenkin käyttää järkeä ja suvaita vain sopivan kokoisia vaikeuksia. Esimerkiksi monilla uusilla tietokoneiden käyttöjärjestelmillä on aluksi lasten tauteja. Siksi kannattaa valita tarkkaan hetki, jolloin menee mukaan uusiin innovaatioihin.

Trendeihinkin pätee sama asia. Kannattaa harkita, mihin menee mukaan, koska niitä tulee ja menee. Jokin aika sitten nuorten aikuisten kirjallisuudessa vampyyrit olivat supersuosittuja. Sitten tulivatkin jo zombiet. Nyt vampyyrit, zombiet ja muut yliluonnolliset oliot ovat ylikansoittaneet nuorten aikuisten kirjallisuuden.  Ei siis kovin pitkäikäistä mainetta. Sen sijaan Patelin sanoin ”mahtava luova kirjoitus pysyy mahtavana luovana kirjoituksena siitä huolimatta, mikä on trendikästä.”

Nyt kaikkia varmaankin kiinnostaa, mitä trendejä luovassa kirjoittamisessa sitten tällä hetkellä on. Nathan White on ansiokkaasti listannut artikkelissaan Trends in Fiction 2015(http://thatcosmichobo.com/2015/02/22/trends-in-fiction-2015/) muodikkaita piirteitä fiktiossa ja vastaavasti jo vanhentuneita asioita.

Muodikkaat ja tuoreilta tuntuvat piirteet:

  • vahva feminismi/naispäähenkilö
  • brittiläinen naisfantasia
  • sukupuolinen moninaisuus
  • Satujen ja faabelien uudelleentulkinnat
  • nuorten aikuisten sci-fi
  • moraalin monitulkintaisuus
  • mielenterveyden vaikutukset
  • kauhu
  • ”piilukkofantasia” (flintlock fantasy)

Ne piirteet, jotka ovat passé:

  • dystopia
  • vampyyrit ja ihmissudet
  • zombit
  • aikamatkustus
  • portaalit/vaihtoehtoiset universumit
  • muka-steampunk
  • kosto
  • trilogiat (kustantajat etsivät yksittäisiä kirjoja)
  • kaikki vähänkin 50 Shades of Gray -tyyppiset kirjat

Nyt tiedämmekin aika paljon luovasta kirjoittamisesta vuonna 2015. Nämä tiedot toimivat pohjana, jolta sitten tekstiä luodessamme ponnistamme. Kuten Indrees Patel ja Nathaniel White molemmat kirjoituksissaan korostavat, heitämme vielä sekaan aimo annoksen taitavaa kirjoittamista ja sitä kuuluisaa luovuutta. Sitten herkullinen lukunautinto onkin valmis. =)